woensdag 3 december 2014

Uitgelezen: Schim en Schaduw (+Winactie!)

Toen Schim en Schaduw van Leigh Bardugo net uitkwam, dacht ik: mwah, dat boek sla ik even over. Maar vervolgens hoorde ik het ene lyrische verhaal na het andere over dit eerste deel uit De Grisha trilogie. En meeloper dat ik ben, kon ik het natuurlijk niet laten om het boek toch te lezen. Gelukkig was uitgeverij Blossom Books zo aardig om een exemplaar op te sturen. Trouwens, twee exemplaren zelfs. Ook eentje voor een winactie! Snel verder lezen dus...

Schim en Schaduw - Leigh Bardugo

Schim en Schaduw - Leigh Bardugo

Het verhaal speelt zich af in een magische wereld, die doet denken aan oud-Rusland. Het is echter geen mooie wereld. Het land, Ravka, verkeert al meer dan honderd jaar in oorlog, wordt geteisterd door 'De Schaduwvlakte' en de bevolking heeft het zwaar. Er is echter niet alleen een leger bestaande uit gewone soldaten, maar ook een bestaande uit Grisha, inwoners van Ravka die bezitten over bovennatuurlijke gaven. Alina en haar beste vriend (/secret crush) Mal behoren tot het eerste leger, totdat Alina tijdens een gevecht om leven en dood ineens laat zien over een bijzondere kracht te bezitten.

Het verhaal wordt verteld vanuit Alina. Van onzeker meisje, schriele verschijning en middelmatige soldaat wordt ze ineens tot Grisha en rechterhand van de mysterieuze Duisterling gebombardeerd. Een transformatie die natuurlijk niet zonder slag of stoot gaat. Leigh Bardugo weet perfect al haar twijfels en worstelingen te omschrijven en maakt Alina, ondanks haar bijzondere gave, enorm menselijk. Daarnaast is Alina ook kick-ass stoer en heerlijk ad rem (lees: hardop lachen met dit boek!).

De Grisha is absoluut geen zoetsappig sprookje, maar een super gaaf, duister en magisch verhaal. Heel lang heb ik gedacht dat ik niet van zulke verhalen hield (liever een zoetsappige chicklit), maar daar begin ik aardig van terug te komen. Als bewijs daarvan heb ik trouwens een paar enorme wallen, omdat ik vannacht koste wat kost dit boek uit moest lezen.

Conclusie - Wat. Een. Gaaf. Boek. Ik moet meer Young Adults lezen! Te beginnen bij deel 2!
Score - 5/5

Winactie
Ik mag dus ook een exemplaar van dit eerste deel uit De Grisha trilogie weggeven. Het enige wat je hoeft te doen om kans te maken, is even via deze link je naam en mailadres achterlaten (dat kan tot en met woensdag 10 december).*
Ps. Natuurlijk verdien je wel extra karmapunten als je even een reactie achterlaat. En als je mijn blog ook nog eens volgt via Bloglovin', kan je geluk helemaal niet meer op ;)

Wil je Schim en Schaduw gelijk bestellen of op je Bol.com verlanglijstje zetten?  Klik hier!

*De winnaar heeft inmiddels mail gehad!

10 opmerkingen:

  1. Die paar karmapunten kan ik niet laten liggen natuurlijk :P
    Ziet er uit als een leuk boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben Schim en Schaduw al vaker tegengekomen online. En dacht precies hetzelfde ('Ik sla eeeeven over'). Maar nu ben ik toch heel benieuwd geworden, vooral of ik er ook hardop om moet lachen en het in één adem uit wil lezen... Nog meer onverwachte aanraders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je Vrees Me van Tahereh Mafi al gelezen? Die is ook van Blossom Books en een beetje - ik wil niet zeggen vergelijkbaar, maar eigenlijk ook weer wel - vergelijkbaar.

      Verwijderen
  3. Ik ben heel erg benieuwd naar dit boek. Ik hoor overal jubelende reacties, dus nu wil ik het boek zelf ook lezen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet deze serie dus echt lezen he. Net als jij was ik flink sceptisch in het begin... Maar na alle lyrische verhalen (met de jouwe als de druppel) EN je winactie kan ik niet anders dan overstag gaan.. Bloglovin volgen : Check! Karma : Check!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil dit boek echt al heel lang lezen :D Lijkt me echt een geweldige serie en ik krijg heel veel glares van iedereen over het feit dat ik er nog niet mee ben begonnen. XD Got all the Karmapoints :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yeh Karma! Ik volg je al op Bloglovin' en maak natuurlijk graag kans op dit boek! Zou alle Blossom Books uiteindelijk wel willen (lezen)! Prachtig van binnen en buiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb eigenlijk al wat boeken liggen die ik nog moet lezen. Maar deze wil ik best wel graag hebben. :) Ik volg je net op bloglovin'. Je schrijft trouwens erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen